فكری كه رشد کسب‌وکار من را تضمين می‌کند

۱۵ بازديد

چرا استفاده از خدمات یک بیزینس کوچ و یادگیرى مهارت‌های کوچینگ براى یک مدیر الزامى است؟

چالشى جدید در کار ایجادشده بود. مدیر ارشد از من خواست که به‌عنوان مدیر این بخش راه‌حلی پیدا کنم که رشد کسب‌وکار را به‌دنبال داشته باشد!
من هم داشتم سعى می‌کردم فکر کنم، هر بار که نزدیک به جمع‌آوری افکارم می‌شدم یک نفر سؤالى جدید می‌پرسید!
جواب می‌دادم و دوباره با بازی با خودکار تو دستم سعى می‌کردم فکر کنم، دوباره فرد دیگِ و سؤالی دیگِ، می‌گفتم بگزارید تمرکز کنم این‌طوری نمی‌تونم فکر کنم.]

آموزش کسب و کار در همدان
دوباره خودکار رو می‌چرخاندم و چشمانم رو فشار می‌دادم تا بتونم درست فکرم رو متمرکز کنم، همین موقع بود که حس کردم، بله سکوت، این همان چیزیِ است که نیاز دارم والان دیگر می‌توانم فکر کنم و با صداى گریه پسرم از خواب بیدار شدم …
درست شنیدید از خواب بیدار شدم. احتمال می‌دهم الآن به این داستان می‌خندید و شاید در نگاه اول خنده‌دار هم هست. در کنارش از شما دعوت می‌کنم از زاویه جدیدی به این روایت نگاه کنید.

به من وقت بده تا فکر کنم!

چند بار در کسب‌وکارتان این چالش پیش‌آمده که نه در بیدارى و نه در خواب، مجال فکر کردن ندارید چون هرلحظه یک چالش جدید پیش می‌آید و درنهایت فقط شروع می‌کنیم به اقدام، چون نتوانستیم فکر کنیم یا فکر کردن و تمرکز کردن سخت شده و حتى نمی‌دانستیم باید به چه موضوعی فکر کنیم؟!
شاید هم ناخودآگاه از فکر کردن فرار کردیم یا به مدیر، همکار یا دوستمان مراجعه کردیم و قبل از اینکه اجازه و کمک به فکر کردن بگیریم، توده‌اى از افکار و راه‌حل‌های شخصى تجویزشده که با اکراه قبول کردیم یا گفتیم که قبول داریم ولى هیچ‌وقت اجرا نکردیم.
زندگى پر از این‌چنین لحظاتی است، هر چه مسئولیت ما در سازمان بالاتر باشد لحظاتى که دائماً در جلسه هستیم و در حال پاسخ دادن به سؤالات بیشتر است و زمان برای تمرکز و تفکر محدودتر.

مشاوره کسب و کار در همدان

چه‌کار می‌کنیم که به خودمان فرصت فکر کردن و یا تأمل کردن بدیم؟! چطور سریع‌تر فکر کنیم؟!

فکر مثل فرزند ماست، وقتى براى خودمان هست ما بیشتر عاشقشیم و برایش هر کارى می‌کنیم و اگر زمان براى فکر کردن نداشته باشیم با همان فکرهاى قدیم جلو می‌رویم و پذیرش ایده و فکرهاى جدید هم برایمان جذاب نیست. اگر هم جذاب است به دلیلى که برایمان شفاف نیست، انجام نمی‌دهیم.
به این دلیل است که ما به‌عنوان رهبر، براى رشد کسب‌وکار نیاز به ابزارى جدید براى رهبرى مؤثرتر داریم که بتوانیم فرایند فکر کردن را تسهیل کنیم.

طراحی سایت در همدان

بیزینس کوچینگ و رشد کسب‌وکار

یکى از ابزارهایی رشد کسب‌وکار را به‌دنبال دارد و امروزه در سازمان‌های پیشرو بسیار رواج یافته بیزینس کوچینگ است. به‌جای تعویق انداختن و تکرار شیوه‌اى که می‌توانست با تغییر و استفاده از تجربه‌هاى قبل با سرعت و کیفیتى بسیار بیشتر به نتیجه برسد، آموزش این مهارت براى ما به‌عنوان مدیر (و استفاده از آن براى رهبرى مؤثرتر) و همچنین کار با یک بیزینس کوچ براى تسهیل فرایند فکر کردن می‌تواند مفید باشد.
بیزینس کوچ داراى ابزارهاى متفاوتى براى کمک به شماست ابزارهایی که همسو با رشد کسب‌وکار شما هستن. مثل سؤال پرسیدن. سؤال قدرتمند، گوش دادن فعال، بازخورد بی‌طرفانه و ابزارهاى دیگر که در فرایند کوچینگ استفاده می‌کند.
در اینجا مثال‌هایی داریم که نشان می‌دهد یک کوچ یا یک مدیر که مسلط به مهارت‌های کوچینگ است (مدیر در نقش کوچ) چگونه می‌تواند کارمند خود را تحریک به فکر کردن نماید؟

بیزینس کوچینگ

کارمند: من واقعاً نمی‌دانم چطورى در این موقعیت، فروش خودمان رو بالا ببرم
هر کوچ می‌تواند در این شرایط با توجه به نقاط قوت و روش خاص خودش سؤالى متفاوت مانند این‌ها بپرسد:
مدیر در نقش کوچ: من چطور می‌توانم در این قضیه کمکت کنم؟!
وقتى می‌گویی نمیدانم چجورى، آیا بخش خاصى از پروژه ذهنت را درگیر کرده؟
در کدام بخش به کمک من نیاز دارى؟!
چند وقت است که این قضیه ذهنت را درگیر کرده؟!
سؤال‌هایی مانند این، کارمند را وارد یک مکالمه می‌کند و فضایى را براى فکر کردن ایجاد می‌کند که بتواند جنبه‌هاى متفاوت موضوع را بررسى کند.
نقطه مقابل این رویکرد این است که مدیر بلافاصله بعد از شنیدن جمله اول، وارد صحبت‌هایى مثل این‌ها بشود:

تو می‌دانی که این براى ما خیلى مهم هست
باید هر کاری بکنى
به نظر من برو و این کار رو انجام بده
به نظر من ما باید بیشتر تمرکز کنیم و بیشتر زمان بزاریم
در این نوع مکالمات کارمند تنها شنونده ایده ما است و حتى در شرایطى با یک ذهن خاموش، تنها منتظر است که به او بگوییم که چه‌کارى را انجام دهد.
شاید هم دلسرد شود و رها کند. درصورتی‌که در حالت اول، نگاه مدیر این‌گونه بوده که تو می‌توانى، من نیز در کنارت هستم چه کمکى از من می‌خواهی؟!
این کمک گاهى تنها یک گوش شنوا براى فکر کردن بلندبلند و جمع‌بندى ذهن به کمک مدیر خود هست.
براى اینکه بیشتر در مورد این ابزار بدانید تشویقتان می‌کنم با یک کوچ حرفه‌اى کارکنید. (در مورد موضوعى که شاید مدت‌هاست می‌خواهید در آن تغییر ایجاد کنید و هنوز به نتیجه نرسیده‌اید)همچنین به شما به‌عنوان مدیر پیشنهاد می‌کنم که این ابزار را براى رهبرى مؤثرتر و افزایش عملکرد تیم خود آموزش ببینید.

 

سایت اصلی : آکادمی مهراز

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.